2021-08-02
Jak wynika z udostępnionych właśnie danych homologacyjnych dla polskiego rynku, Yaris Cross stał się najbardziej oszczędnym hybrydowym SUV-em Toyoty
Toyota Yaris Cross pojawia się na polskim rynku w czterech wersjach napędowych
Nowy Yaris Cross z napędem 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD o mocy 116 KM zużywa średnio od 4,4 l/100 km paliwa i emituje od 101 g/km CO2
Yaris Cross Hybrid z napędem na cztery koła AWD-i zużywa od 4,7 l/100 km i emituje od 106 g/km CO2
Yaris Cross z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM zużywa od 5,9 l/100 km
W gamie Toyoty pojawiła się kolejna hybryda dostępna w przedsprzedaży od początku czerwca – Yaris Cross, czyli nowy SUV segmentu B. Crossover ten jest spokrewniony z Yarisem hatchback, a jego podstawę stanowi platforma GA-B w architekturze TNGA, dając mu bardzo sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i stabilność na drodze. Czwarty z kolei SUV w ofercie Toyoty jest większy i bardziej przestronny od Yarisa w nadwoziu hatchback, posiadając bagażnik o pojemności do 397 l. Auto ma ponadto podwyższone zawieszenie, większe koła i występuje w wersji z napędem na cztery koła AWD-i.
Rozstaw osi Yarisa Cross jest identyczny jak w nowym Yarisie (2 560 mm), natomiast jego nadwozie jest szersze o 20 mm i dłuższe o 240 mm. W porównaniu z hatchbackiem dłuższe są także jego zwisy – przedni o 60 mm oraz tylny o 180 mm. Z kolei prześwit jest większy o 35 mm, a wysokość auta wzrosła o 60 mm.
Niskie zużycie paliwa Yarisa Cross Hybrid – już od 4,4 l/100 km
Yaris Cross jest dostępny w czterech konfiguracjach napędów. Wersję podstawową miejskiego SUV-a wyposażono w opracowany w technologii TNGA silnik benzynowy 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Yaris Cross zużywa z nim średnio 5,9 l/100 km benzyny i emituje 133 g/km CO2 (wg WLTP). Ten sam silnik ze skrzynią automatyczną CVT spala 5,9–6,0 l/100 km i emituje 134–135 g/km dwutlenku węgla.
Jeśli chodzi o napędy hybrydowe, Yaris Cross Hybrid jest dostępny w dwóch wariantach o mocy 116 KM generowanej przez układ 3-cylindrowego silnika TNGA o pojemności 1.5 l oraz silnika elektrycznego. W wersji z napędem na przednie koła auto zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km dwutlenku węgla. Wyjątkową pozycję na rynku subkomapktowych SUV-ów Yaris Cross Hybrid zawdzięcza natomiast napędowi na cztery koła AWD-i, zużywając w tym przypadku od 4,7 l/100 km i emitując od 106 g/km CO2.
Inteligentny elektryczny napęd na cztery koła AWD-i sprawia, że układ hybrydowy jest wspierany przez silnik elektryczny, który napędza tylną oś. Dzięki temu Yaris Cross ma bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i sprawniej porusza się po nierównościach.