2021-08-17
TOYOTA GAZOO Racing stworzyła nową Toyotę GR010 HYBRID. 21 sierpnia ten hipersamochód stanie do rywalizacji w 89. edycji legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Od trzech lat hybrydowe Toyoty nie mają sobie równych w tej rywalizacji.
Od blisko 30 lat Toyota promuje elektryfikację w motoryzacji, a swoje rozwiązania sprawdza w motorsporcie. Japoński koncern od 2012 roku rywalizuje w wyścigach długodystansowych ze swoimi hybrydowymi prototypami.
Kulminacyjnym punktem każdego sezonu dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing jest legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. W ostatnich trzech latach Toyota wygrywała go z modelem TS050 HYBRID. W 2021 roku wyzwanie podejmie zupełnie nowe auto.
Nowa hybrydowe auto wyścigowe
Nowy hipersamochód – Toyota GR010 HYBRID – została stworzona zgodnie z przepisami obowiązującymi dla najwyższej klasy Le Mans Hypercar. Wyścigowy pojazd ma napęd na cztery koła oraz mocny układ hybrydowy. Składają się na niego 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 500 kW (680 KM). Moc maksymalna układu jest ściśle ograniczona przepisami serii.
Nową Toyotę GR010 HYBRID zaprojektowano od zera, bo tego wymagał regulamin techniczny. Po raz pierwszy w historii, właśnie w wyniku nowych regulacji, hybrydowy samochód wyścigowy stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing nie dysponuje tylnym generatorem mocy (MGU). Ma tylko pojedynczy MGU na przedniej osi. A to z kolei wymusiło wyposażenie auta w rozrusznik. Na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce (a nie system brake-by-wire jak w poprzednim modelu).
Przepisy – tym razem dotyczące bezpieczeństwa – zdeterminowały kształt karoserii. Nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach. Tym samym GR010 HYBRID przez cały sezon rywalizuje w tej samej specyfikacji. W przypadku poprzedniego modelu TS050 HYBRID zespół mógł korzystać z dwóch rodzajów aut – z niskim oraz wysokim dociskiem aerodynamicznym. Teraz za dostosowanie się do charakterystyki danego toru odpowiada regulowane tylne skrzydło.
Pierwsze sukcesy GR010 HYBRID
Nowa Toyota GR010 HYBRID zaliczyła intensywny program testowy. Auto po raz pierwszy na torze wyścigowym sprawdzono w październiku 2020 roku. Potem model ten przejechał jeszcze osiem innych, wymagających sprawdzianów, zanim rozpoczął się sezon FIA WEC.