27 lutego 2023

Toyota Corolla z rocznika 2023

Odświeżona stylistyka, lepsze osiągi i nowoczesne technologie

Toyota zaprezentowała nową odsłonę Corolli 12. generacji – jeszcze bardziej stylową, dynamiczną i nowoczesną. Samochód zyskał dwa nowe napędy hybrydowe 5. generacji, nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym (10,5" HD) i Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów (12,3"). Został też wyposażony w inteligentny pakiet systemów bezpieczeństwa i asystentów jazdy Toyota T-Mate.

Corolla od 57 lat jest kluczowym modelem w globalnej gamie Toyoty, od wielu lat utrzymującym pozycję najpopularniejszego samochodu na świecie. Ten kompaktowa pojazd regularnie przechodzi zmiany, dzięki którym wciąż pozostaje nowoczesnym samochodem, stawiającym na innowacyjne technologie i dopracowane napędy, a także komfort i bezpieczeństwo.

Nowa Corolla z rocznika 2023 to odświeżona i udoskonalona wersja 12. generacji modelu. Wraz z faceliftingiem pojazd ten zyskał 5. generację technologii hybrydowej. Zelektryfikowane napędy z silnikiem 1.8 oraz 2.0 są mocniejsze i bardziej dynamiczne, a jednocześnie bardziej wydajne od poprzedników.

Uwagę zwracają też najnowsze rozwiązania technologiczne, takie jak system multimedialny o szybszym działaniu i większej funkcjonalności oraz Digital Cockpit, cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów (12,3").

Samochód wyposażono w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota T-Mate. Łączy on najnowszą generację systemów Toyota Safety Sense z innymi systemami wspomagania jazdy. Dzięki dodaniu nowego modułu komunikacyjnego z kartą SIM, który zapewnia stałe połączenie z internetem, technologie bezpieczeństwa, multimediów i łączności będą za zgodą kierowcy otrzymywały aktualizacje online.

Design nadwozia i wnętrza również odświeżono. Corolla z rocznika 2023 zyskała nowe wzory felg i tapicerek, a także nowe kompozycje kolorystyczne.

Corolla 2023 trafi do sprzedaży w Europie w pierwszym kwartale 2023 roku.

NOWY NAPĘD HYBRYDOWY 5. GENERACJI

Po faceliftingu Toyota Corolla zyskała zupełnie nową technologię hybrydową 5. generacji. Podobnie jak w poprzednim modelu, gama napędów obejmuje dwa układy hybrydowe do wyboru – 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT i mocniejszy 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT. Wprowadzono w nich znaczące zmiany, dzięki którym uzyskano lepsze osiągi przy większej wydajności. Modyfikacje objęły nową jednostkę sterującą PCU i przekładnię elektryczną, zmniejszono baterię litowo-jonową, a także zmieniono charakterystykę pracy napędu.

Większa dynamika i wydajność

Corolla z napędem 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,1 s, o 1,8 s szybciej od poprzednika, a średnia emisja CO2 wynosi 100–106 g/km (dane dla wersji Hatchback).

Maksymalna moc napędu hybrydowego 2.0 również jest większa i wynosi 196 KM (144 kW). Od 0 do 100 km Corolla Hatchback przyspiesza w 7,4 s, o 0,5 s szybciej niż poprzedni model. Średnia emisja CO2 wynosi 98–104 g/km.

Konstrukcja napędu hybrydowego 5. generacji

Opracowując 5. generację technologii hybrydowej, Toyota zweryfikowała wszystkie komponenty napędu hybrydowego. Pozwoliło to zwiększyć jego moc przy zachowaniu tej wyjątkowej oszczędności i niezawodności, z których słyną hybrydy Toyoty. Zespół inżynierów skorzystał z ogromnego doświadczenia, zdobytego dzięki sprzedaży ponad 22 mln hybryd, w tym 10 mln samochodów wyposażonych w napędy hybrydowe 4. generacji.

Zastosowano m.in. nową jednostkę sterującą PCU, która pomogła ograniczyć straty elektryczne w systemie aż o 14% w napędzie z silnikiem 1.8 i o 6% w układzie z silnikiem 2.0. PCU z nowym dwustronnym systemem chłodzenia pracuje z wyższą częstotliwością, generując mniej hałasu.

Jednostka została zainstalowana bezpośrednio nad nową przekładnią, która jest lżejsza od poprzedniej o 15%. Do jej konstrukcji zastosowano lżejsze materiały oraz wyposażono w zaprojektowane od nowa, mocne silniki elektryczne/generatory, dzięki którym auto jest jednocześnie mocniejsze i bardziej oszczędne. Wymiary silników elektrycznych udało się zmniejszyć po zastosowaniu nowego rozkładu uzwojenia stojana.

Zmodyfikowana przekładnia umożliwiła zastosowanie oleju o lepkości mniejszej o 50%. Nowy olej redukuje tarcie w przekładni, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Litowo-jonowa bateria trakcyjna

W Corolli 2023 zamontowano nową baterię litowo-jonową. Jest ona mniejsza i lżejsza niż ta, która była wcześniej stosowana, a jednocześnie bardziej wydajna. Jej moc wyjściowa wzrosła o 14% przy masie mniejszej także o 14%. Dzięki kompaktowym wymiarom całkowicie mieści się pod tylną kanapą, nie ingerując w przestrzeń bagażnika.

Bardziej responsywne prowadzenie

Dopracowując napędy hybrydowe, Toyota skupiła się na zapewnieniu kierowcy lepszych, bardziej bezpośrednich odczuć podczas jazdy. W nowej Corolli prędkość jest rozwijana płynnie i przewidywalnie, co daje większą pewność prowadzenia.

Różnicę tę najłatwiej zauważyć podczas jazdy po mieście, przy częstej zmianie prędkości. Przyspieszenie podczas jazdy pod górę lub w dół jest również bardziej naturalne i lepiej dopasowane do prędkości obrotowej silnika. Natomiast na autostradzie silnik benzynowy pracuje na niższych obrotach, co zapewnia cichszą i bardziej relaksującą jazdę.

TOYOTA T-MATE: SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA, PARKOWANIA I WSPARCIA KIEROWCY

Toyota T-Mate to zaawansowany pakiet systemów bezpieczeństwa, parkowania i wsparcia kierowcy. Powstał on z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg – zarówno kierowcom i pasażerom, jak i pieszym czy rowerzystom. Toyota T-Mate należy do standardowego wyposażenia Corolli i zawiera m.in. najnowszą generację systemów Toyota Safety Sense oraz inne systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania.

Nowością są zdalne aktualizacje (OTA) pakietu Toyota Safety Sense, które pozwalają ulepszać istniejące funkcje pakietu Toyota Safety Sense, a także dodawać nowe.

Działanie systemów Toyota Safety Sense 3. generacji opiera się na współpracy kamery zamontowanej na górze przedniej szyby i radaru nad przednim grillem. Nowa kamera ma dwukrotnie większy zasięg i szerszy kąt widzenia. Jej skuteczność wspierają technologie Głębokich Sieci Neuronowych oraz Motion 3D, która pozwala rozpoznawać obiekty trójwymiarowe. Dzięki nim kamera ma większe możliwości monitorowania otoczenia, lepiej rozpoznaje linie na jezdni i jej krawędzie. System wcześniej wykrywa obiekty na drodze i uwzględnia więcej potencjalnych zagrożeń, w tym motocyklistów, a także ściany, barierki i krawężniki.

Udoskonalone systemy Toyota Safety Sense

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) otrzymał nowe funkcje, obejmujące większą liczbę różnych sytuacji na drodze, w tym ryzyko zderzenia czołowego.

Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach monitoruje ruch na dwóch przeciwległych pasach. Zareaguje także na rowerzystów i samochody włączające się nagle do ruchu z boku.

Wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga utrzymać samochód w granicach pasa ruchu podczas omijania pieszego, rowerzysty, zaparkowanego samochodu, a teraz także motocyklisty.

System ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach zapobiega skutkom przypadkowego wciśnięcia pedału gazu podczas wolnej jazdy.

Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) reaguje szybciej i daje kierowcy bardziej naturalne odczucia. Dzięki wcześniejszemu wykrywaniu przeszkód samochód zwalnia bardziej płynnie, gdy inny pojazd zjeżdża przed nim z sąsiedniego pasa. Kierowca ma do wyboru różne ustawienia odległości zachowywanej od poprzedzającego samochodu. Nowa funkcja redukcji prędkości na zakręcie płynnie dostosowuje prędkość do zakrzywienia jezdni.

Jedną z nowych funkcji tempomatu adaptacyjnego jest system zapobiegania wyprzedzaniu z prawej strony. Podczas jazdy na drodze wielopasmowej pomaga on uniknąć przypadkowego wyprzedzenia pojazdu jadącego na lewym pasie. Nowością jest także powiązany z kierunkowskazami układ sterowania z asystentem zwalniania, który pomaga kierowcy bezpiecznie zmienić pas ruchu z odpowiednią prędkością i w odpowiedniej odległości od innych pojazdów.

Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) potrafi teraz rozpoznać, kiedy kierowca zmienił tor jazdy, by uniknąć kolizji. Jeśli uzna, że kierowca celowo przekroczył krawędź pasa, tymczasowo wyłącza zapobieganie opuszczeniu pasa ruchu. Dzięki funkcji utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu samochód zachowuje bezpieczną odległość od krawędzi drogi, pojazdów jadących na sąsiednim pasie lub stojących na poboczu.

Po włączeniu układów ACC i LTA, zaczyna działać również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS). Monitoruje on poziom aktywności kierowcy, aby zareagować w razie zasłabnięcia. Jeśli kierowca przestanie prowadzić samochód, rozlegnie się dźwięk ostrzegawczy, a przy braku reakcji samochód się zatrzyma i włączy światła awaryjne.

RSA, czyli układ rozpoznawania znaków drogowych, daje teraz możliwość łatwego dostosowania ustawienia aktywnego tempomatu do ograniczeń prędkości na znakach drogowych.

PDA, czyli proaktywny asystent jazdy, to nowy system, który na wiele sposobów wspiera kierowcę podczas jazdy w strefach niskiej prędkości, np. w centrach miast. Asystent przewidywania przeszkód wykrywa przeszkody, takie jak zaparkowane pojazdy, piesi i rowerzyści, oraz zapewnia wspomaganie kierowania i hamowania, aby pomóc kierowcy uniknąć zbytniego zbliżenia się do nich. Asystent zwalniania (DA) działa, jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty. Funkcja ta automatycznie zwalnia podczas wchodzenia w zakręt lub jeśli wykryje wolniejszy pojazd z przodu. Wspomaganie kierowania wykrywa, kiedy samochód zbliża się do zakrętu i dostosowuje siłę kierowania, aby pomóc kierowcy przyjąć odpowiedni kąt skrętu.

Systemy wsparcia prowadzenia i parkowania T-Mate

W wyższych wersjach wyposażenia T-Mate wspiera kierowcę takimi funkcjami, jak system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania. Rozwiązania te ostrzegają o ryzyku kolizji z innymi pojazdami podczas wyprzedzania lub cofania.

System przypominający o sprawdzeniu tylnych foteli przed opuszczeniem pojazdu (RSRS) ostrzega kierowcę opuszczającego samochód, że tylna kanapa jest zajęta. Zapobiega to niezamierzonemu zamknięciu w samochodzie pasażera czy pozostawieniu rzeczy na tylnych siedzeniach.

TECHNOLOGIE CYFROWE ZWIĘKSZAJĄCE KOMFORT PROWADZENIA

Corolla z rocznika modelowego 2023 została wyposażona w najnowsze multimedia i systemy oparte na nowej cyfrowej platformie. Zostały one zaprojektowane pod kątem optymalnych doświadczeń użytkownika.

System multimedialny Toyota Smart Connect

System multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym (8" HD lub 10,5" HD) posiada przyciski do obsługi często używanych funkcji, takich jak sterowanie klimatyzacją czy włączania dźwięku. Nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych na bieżąco udostępnia informacje o ruchu drogowym i zdarzeniach na drodze, aby kierowca mógł w każdej chwili zoptymalizować wytyczoną trasę. System multimedialny został wyposażony także w inteligentnego asystenta głosowego i intergejsy Apple CarPlay* (połączenie bezprzewodowe), interfejs Android Auto™ (połączenie przewodowe).

Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów (12,3")

Od wersji Comfort w standardzie dostępny jest Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów (12,3"). Sterowanie nim jest intuicyjne, a informacje dobrze widoczne w każdych warunkach oświetleniowych. Układ elementów na ekranie można zmieniać w zależności od priorytetów kierowcy, dostosowując m.in. liczbę zegarów oraz rodzaj wyświetlanych informacji w każdej sekcji. Zmiany na ekranie są łatwe do wprowadzenia za pomocą przełączników na kierownicy.

Aplikacja MyToyota

Aplikacja Toyoty zapewnia stały dostęp do informacji o samochodzie, takich jak:

  • analiza jazdy,
  • poziom paliwa,
  • wskazówki dotyczące efektywnego korzystania z napędu hybrydowego,
  • okalizacja samochodu,
  • zdalne włączenie świateł awaryjnych.

W standardzie we wszystkich wersjach dostępne są usługi zdalne MyToyota, takie jak:

  • zdalne sterowanie klimatyzacją poprzez aplikację MyToyota,
  • zdalne uruchamianie świateł awaryjnych poprzez aplikację MyToyota,
  • zdalne odblokowywanie i blokowanie zamka centralnego poprzez aplikację MyToyota.

STYLISTYKA NADWOZIA I WNĘTRZA

Nowa Corolla zyskała bardziej wyrafinowany wygląd. Współczesny charakter auta podkreślają przeprojektowane reflektory z nowymi światłami do jazdy dziennej LED, które wraz z kierunkowskazami tworzą jeden ciąg w kształcie litery J. Dodać do tego należy nowy przedni grill i nowe wzory felg aluminiowych.

Uwagę zwracają również nowe opcje kolorystyczne nadwozia, inspirowane aktualnymi trendami w świecie kultury i mody. Należą do nich m.in. niebieski lakier 8Y8 Juniper Blue, przeznaczony dla Corolli Hatchback i TS Kombi, oraz elegancki odcień 785 Dark Teal dla Corolli Sedan. Nowością jest także lakier 1G3 Royal Grey, dostępny dla wszystkich trzech wersji nadwozia.

COROLLA GR SPORT

Wyjątkowa wersja GR SPORT zainspirowana została samochodami zespołu TOYOTA GAZOO Racing, odnoszącego sukcesy w międzynarodowych rajdach i wyścigach. Do oferty Corolli weszła ona w 2020 roku.

Corolla GR SPORT zachwyca mocnym, usportowionym wyglądem. Podkreśla on dynamiczną sylwetkę modelu dzięki unikalnym elementom stylistycznym, w tym 17" lub 18" felgom aluminiowym (te ostatnie dostępne są po wybraniu Pakietu Dynamic) czy osłonom podwozia.

Podgrzewane, sportowe fotele otrzymały nową czarną skórzano-materiałową tapicerkę z kontrastującymi jasnoszarymi wstawkami i z logo GR wytłoczonym na zagłówkach. Logo GR pojawiło się również na przycisku Start.

Specyfikacja Toyoty Corolli 2023

Silnik benzynowy 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Mechanizm zaworów DOHC, 16 zaworów, przekładnia łańcuchowa, układ dolotowy i wylotowy VVT-i
Pojemność skokowa 1798 1987
Średnica cylindra x skok tłoka mm 80,5 x 88,3 80,5 x 97,62
Stopień sprężania (:1) 13,048 14,0
Moc KM (kW)/obr/min 98 (72)/5200 152 (112)/6000
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min 142/3600 190/4400–5200
Napęd hybrydowy 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Bateria litowo-jonowa
Typ silnika elektrycznego synchroniczny z magnesem stałym
Moc KM (kW) 95 (70) 113 (83)
Stopień sprężania (:1) 13,048 14,0
Maksymalny moment obrotowy Nm 185 206
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 140 (103) 196 (144)
Przekładnia e-CVT e-CVT
Stopień przełożenia 2,834 3,193
Osiągi 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Prędkość maksymalna km/h 180 180
Przyspieszenie 0-100 km/h s HB: 9,1
TS: 9,4
SD: 9,3
HB: 7,4
TS: 7,7
Zużycie paliwa 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Średnio WLTP HB: 4,4–4,7
TS: 4,5–4,8
SD: 4,4–4,7
HB: 4,4–4,6
TS: 4,4–4,7
Pojemność baku l 43
Emisja CO2 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Norma emisji spalin EURO 6
Średnio WLTP g/km HB: 100–106
TS: 102–107
SD: 99–106
HB: 98–107
TS: 100–105
Hamulce 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Przód wentylowane tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi
Tył pełne tarcze z pływającymi zaciskami jednotłoczkowymi
Zawieszenie 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM e-CVT
Przednie kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie wielowahaczowe
Wymiary zewnętrzne HB TS SD
Długość mm 4370 4650 4630
Szerokość mm 1790 1780
Wysokość mm 1460 1435
Rozstaw kół przednich mm 1530 1530 1530
Rozstaw kół tylnych mm 1530 1530 1545 (1540 – koła 15")
Rozstaw osi mm 2640 2700
Przedni zwis mm 935
Tylny zwis mm 795 1015 995
Prześwit mm 130
Pojemność bagażnika (bez schowka pod podłogą) l 361 (1.8)
313 (2.0)
596 (1.8)
581 (2.0)
471
* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.HB – Hatchback, TS – TS Kombi, SD – Sedan.