TOYOTA ZWIĘKSZA PULĘ EGZEMPLARZY GR YARISA NA POLSKI RYNEK

SPORTOWY HATCHBACK CIESZY SIĘ DUŻĄ POPULARNOŚCIĄ WŚRÓD KLIENTÓW

2021-06-24

Sportowy hatchback GR Yaris cieszy się dużą popularnością zarówno na świecie, jak i w Polsce. W związku z tym Toyota zdecydowała o przedłużeniu jego dostępności do końca 2022 roku. Już dzisiaj w salonach w Polsce można składać zamówienia na kolejne egzemplarze tego modelu.

 

Sportowy hatchback GR Yaris

Toyota GR Yaris to model o limitowanej liczbie egzemplarzy. Choć większość z nich została już wyprzedana, kierowcy na całym świecie nie przestają dopytywać się o możliwość zakupu tego sportowego hatchbacka. W związku z tym Toyota Motor Corporation podjęła decyzję o przedłużeniu jego dostępności do końca 2022 roku – przy aprobacie twórcy serii GR, prezydenta Akio Toyody.

Polska jest jednym z rynków, na których GR Yaris odniósł ogromny sukces. Dla polskich kierowców Toyota przeznaczyła początkowo zaledwie 305 egz. tego modelu. Przedsprzedaż rozpoczęła się 4 maja 2020 roku, a do uruchomienia produkcji 24 października 2020 roku polscy klienci zamówili aż 187 egz. – ponad 60% pierwszej puli.

W odpowiedzi na to Toyota Motor Poland jeszcze w 2020 roku zamówiła dodatkowo ponad 100 egz., a w lutym 2021 roku potwierdziła kolejnych 300 egz., na które zebrała zamówienia w ciągu dwóch dni. Łącznie polscy kierowcy kupili lub zarezerwowali 752 egz. GR Yarisa. Teraz polskie salony marki rozpoczynają przyjmowanie zamówień na kolejne auta.

Zrodzony z motorsportu

Sportowy hatchback GR Yaris został stworzony przy współpracy inżynierów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Auto opracowane w technologii TNGA powstało dzięki połączeniu platformy GA-B Yarisa i GA-C Corolli. Umożliwiło to wyposażenie go w unikalny napęd na cztery koła GR-FOUR. Wiele uwagi poświęcono ograniczeniu masy i aerodynamice nadwozia.

Od 0 do 100 km/h GR Yaris przyspiesza w 5,2 s, a wszystko to za sprawą 261-konnego, turbodoładowanego silnika 1,6 l o trzech cylindrach. Sportowy hatchback waży zaledwie 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.

Akio Toyody i jego pasja

Akio Toyoda – prezydent Toyoty i pasjonat sportów motorowych – testował nowego hot hatcha na każdym etapie prac oraz omawiał z inżynierami szczegóły konstrukcji samochodu. To właśnie on podjął decyzję o stworzeniu GR Yarisa w 2016 roku, wyznaczając zespołowi projektowemu kierowanemu przez Naohiko Saito jeden cel – osiągnięcie jak największej radości z jazdy.

Sportowy hatchback jest montowany w słynnej fabryce Motomachi, znanej z produkcji takich modeli jak Lexus LFA, Lexus LC czy Toyota Mirai. Opracowano dla niego specjalną technikę produkcji. Tradycyjną taśmę zastąpiono przestrzenią montażową o wielu sekcjach, między którymi poruszają się zautomatyzowane pojazdy. Produkcja każdego egzemplarza wymaga wielu manualnych procesów, za które w Toyocie odpowiada wykwalifikowany zespół, doświadczony w tworzeniu luksusowych modeli.

Akio Toyoda stale doskonali ten modeli. Pod pseudonimem Morizo startuje Toyotą GR Yaris w wyścigach długodystansowych. Szefem zespołu mechaników, dbających o sprawność auta podczas wielogodzinnego ścigania, jest główny inżynier modelu – Naohiko Saito.

GR Yaris to drugi – po GR Suprze – model z serii GR (Gazoo Racing). Już niedługo dołączy do nich kompaktowe coupe GR 86. Pomysłodawcą serii jest Akio Toyoda.