Katalizator samochodowy.
Co to jest katalizator?
Jaka jest budowa katalizatora samochodowego?
Obudowa – zewnętrzna warstwa konstrukcyjna jest zbudowana ze stali nierdzewnej i ma kształt lekko spłaszczonego walca, który łączy kolektor w przedniej części rury wydechowej z rurą w tylnej części auta zakończoną tłumikiem.
Rdzeń – to wewnętrzna część katalizatora zbudowana z ceramiki lub metalu, posiadająca strukturę plastra miodu z gęstą siecią drobnych kanalików filtrujących, przez które przepływają spaliny.
Otulina – zazwyczaj są to dwie niezależne powłoki stanowiące warstwę pośrednią między obudową a rdzeniem katalizatora. Porowata powłoka pośrednia przylega bezpośrednio do rdzenia, izolując go i zapewniając mu elastyczną ochronę. Z kolei aktywna powłoka katalityczna składa się z pierwiastków szlachetnych (np. rodu, palladu czy platyny), których zadaniem jest wchodzenie w reakcje chemiczne ze szkodliwymi związkami w spalinach, czego efektem jest zobojętnianie ich niepożądanego wpływu na środowisko naturalne. Sprawnie działająca powłoka katalityczna jest w stanie zredukować trujące tlenki węgla do mniej groźnego dwutlenku węgla, węglowodory HC do pary i dwutlenku węgla, a niebezpieczny dla zdrowia tlenek azotu do azotu i tlenu.
Jakie są rodzaje katalizatorów samochodowych?
Katalizatory w samochodach możemy podzielić na dwie zasadnicze grupy – urządzenia montowane w układach napędowych opartych na silnikach benzynowych oraz katalizatory przeznaczone dla jednostek Diesla. Każdy z nich ma nieco inne działanie.
Katalizatory do silników benzynowych – są to urządzenia utleniające, które redukują w spalinach ilości tlenków węgla i węglowodorów HC oraz cząstek stałych.
Katalizatory do silników Diesla – są to urządzenia trójfunkcyjne, które w spalinach powstałych z ropy utleniają tlenki węgla i węglowodory oraz redukują tlenki azotu.