Jakie błędy popełniamy przy zmianie biegów?
Błędy podczas zmiany biegów w samochodzie wynikają z kilku przyczyn. Może to być małe doświadczenie w prowadzeniu auta – głównie u młodych kierowców – złe nawyki i przyzwyczajenia, które utrwalają się przez lata jazdy, a także niedostateczna wiedza i brak prawidłowych wzorców do naśladowania lub zwyczajne niedbalstwo. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy kierowców związane ze zmianą biegów.
1. Ręka nieustannie oparta na gałce dźwigni zmiany biegów
– powoduje to obciążanie mechanizmu skrzyni, który jest pod ciągłym naciskiem i odbiera najmniejsze nawet ruchy ręki.
2. Postój z wciśniętym pedałem sprzęgła
– kiedy czekamy na czerwonym świetle, lepiej wrzucić na luz, całkowicie zdjąć nogę ze sprzęgła i zaciągnąć hamulec ręczny, dzięki czemu wydłużamy żywotność mechanizmu sprzęgła.
3. Jazda na półsprzęgle
– często robimy to w korku lub na wzniesieniu, wciskając pedał sprzęgła do połowy, co jest niestety przyczyną szybszego zużywania się poszczególnych elementów przekładni.
4. Jazda z nogą opartą na pedale sprzęgła
– powoduje to odruchowe drobne naciski na sprzęgło, co także powoduje szybsze jego zużycie, dlatego lepiej trzymać stopę na podnóżku z lewej strony i przesuwać ją na sprzęgło tylko wtedy, gdy chcemy zmienić bieg.
5. Jazda na zbyt niskich obrotach
– silnik wtedy wyje, tak jakby sam domagał się zmiany biegu na wyższy. Taka jazda przyspiesza zużycie silnika i samej skrzyni, dlatego lepiej nie przeciągać jazdy na niższych biegach i zmieniać je odpowiednio do sytuacji.
6. Redukowanie biegów na jedynkę
– pierwszy bieg służy wyłącznie do ruszania, a wrzucenie go w trakcie jazdy może spowodować poważne uszkodzenie przekładni. Pamiętajmy, jedynkę wrzucamy tylko z zatrzymania.
7. Wrzucanie biegu wstecznego podczas jazdy
– podobnie jak w przypadku jedynki, bieg wsteczny możemy wrzucić wyłącznie po wcześniejszym zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie skrzynia biegów może bardzo szybko ulec awarii.
8. Agresywne szarpanie drążka
– zbyt gwałtowne zmiany biegów w „sportowym stylu” i nadmierne „dociskanie” drążka przy każdym ruchu oprócz wrażenia pozornej dynamiki jazdy nie przynoszą nic dobrego dla skrzyni, która po prostu szybciej się zużywa.
9. Zmiana biegu z pedałem sprzęgła niewciśniętym do końca
– takie praktyki powodują nieprawidłowe działanie mechanizmu sprzęgła, co z czasem może prowadzić do niespodziewanej awarii.
Jak poprawnie powinno się zmieniać biegi?
Znając podstawowe błędy, jakie możemy popełniać w trakcie zmiany biegów, łatwo jest nauczyć się poprawnej techniki podczas wykonywania tej czynności. Wystarczy skrupulatne przestrzeganie poniższych zasad, a w krótkim czasie odruchowo zaczniemy jeździć płynnie i bez złych przyzwyczajeń.
- Podczas zmiany biegów wciskaj sprzęgło do końca.
- Nie jeździj na półsprzęgle.
- Na czerwonym świetle wrzuć na luz i zdejmij nogę ze sprzęgła.
- Nie trzymaj niepotrzebnie ręki na gałce dźwigni zmiany biegów.
- Po redukcji biegu nie zdejmuj od razu nogi ze sprzęgła, żeby nie szarpało pojazdem.
- Podczas jazdy nigdy nie redukuj na jedynkę i nie wrzucaj biegu wstecznego.
- Podczas jazdy trzymaj lewą nogę na podnóżku, nie opieraj jej na sprzęgle.
- Nie przeciągaj jazdy na jednym biegu.
O czym musisz pamiętać przy zmianie biegów?
Podczas zmiany biegów pamiętajmy o tym, aby nasza jazda była jak najpłynniejsza. Unikajmy szarpania i krztuszenia się silnika, dbając o precyzję ruchów i siłę, z jaką używamy drążka przekładni i pedału sprzęgła. Miejmy także świadomość, że redukując biegi w trakcie jazdy na niższe, wytracamy prędkość bez użycia hamulca, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Optymalna zmiana biegów sprawi, że będziemy czuć jeszcze większą przyjemność z prowadzenia samochodu.