Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że rower to doskonały sposób na aktywny wypoczynek. Dwa kółka pozwalają zobaczyć więcej i dojechać w miejsca niedostępne dla samochodów. Jeśli nie wyobrażacie sobie wakacji bez ruchu, a w Waszym pojeździe nie ma miejsca na rowery, koniecznie przeczytajcie ten tekst i dowiedzcie się jaki bagażnik rowerowy będzie dla Was najlepszym wyborem.
Bagażniki dachowe – tanio i głośno
Najpopularniejszym sposobem transportu rowerów jest bagażnik dachowy. Do zalet tego typu rozwiązania bez wątpienia należy jego cena – jest to jedno z najtańszych rozwiązań dostępnych na rynku. Pozwala na łatwy montaż i pomimo niewielkiej masy umożliwia przewóz nawet pięciu rowerów. Bagażnik dachowy, w zależności od jego rodzaju, montuje się do specjalnych poprzeczek lub relingów. Nie ogranicza on widoczności do tyłu, ani dostępu do bagażnika.
Umieszczenie rowerów na dachu auta wymaga od kierowcy uwagi, zwłaszcza podczas przejeżdżania pod niskimi wiaduktami czy wjeżdżaniu do garażu. Chwila zapomnienia może okazać się tragiczna w skutkach dla naszych jednośladów, ale także dla dachu samochodu. Rowery umieszczone w pozycji pionowej zwiększają opór powietrza, co negatywnie odbija się na ekonomii jazdy i ogranicza prędkość, z jaką może poruszać się pojazd po autostradzie. Uciążliwy, szczególnie na długich trasach, może być również szum wiatru.
Wśród rowerowych uchwytów dachowych można spotkać dwa rodzaje – te, które pozwalają zabezpieczyć rower w pozycji stojącej, oraz takie, które wymagają demontażu przedniego koła, a rower jest przypinany bezpośrednio za uchwyty widelca. Wybierając drugi wariant, warto pamiętać o tym, by wygospodarować dodatkowe miejsce w bagażniku na przednie koła naszych rowerów.
Bagażnik montowany na hak holowniczy – stabilnie na drodze, trudniej na parkingu
Jeśli Twoje auto zostało wyposażone w stały lub demontowany hak holowniczy, możesz wykorzystać go do przewozu swoich rowerów. Duży wybór konstrukcji i ich funkcji pozwala dobrać produkt idealnie dopasowany do ilości posiadanych rowerów oraz potrzeb. Większa ilość zaawansowanych rozwiązań oczywiście przełoży się na cenę zakupu, lecz odwdzięczy się lepszym dostępem do bagażnika dzięki możliwości uchylania czy szybszym i wygodniejszym montażem. Bagażniki umiejscowione na haku nie zwiększają spalania, gdyż opór powietrza samochodu pozostaje na podobnym poziomie. Pozwalają także uniknąć hałasów przy szybszej jeździe.
Jeśli użyte przez nas rozwiązanie zasłania tablice rejestracyjne auta, kierowca jest zobligowany, by odwiedzić wydział komunikacji i uzyskać dodatkowe oznakowanie dla swojego pojazdu. To, o czym warto pamiętać podczas podróży z bagażnikiem umieszczonym na haku to właściwy montaż i zabezpieczenie przewożonych rowerów. Uciążliwe mogą również okazać się manewry parkingowe, zwłaszcza jeżeli bagażnik utrudnia działanie czujników cofania i kamer.
Wśród bagażników montowanych na hak znajdziemy kompaktowe, składane uchwyty i platformy pozwalające przewieźć większe i ciężkie rowery.
Bagażnik na tylną klapę – bez haka, ale tylko dla cierpliwych
Trzecią dostępną opcją, zyskującą coraz większą popularność jest bagażnik montowany bezpośrednio do tylnej klapy auta. To rozwiązanie nie wymaga posiadania haka holowniczego, bagażnik jest w tym przypadku zabezpieczany za pomocą pasów lub specjalnych przyssawek. Uchwyty tego typu pozwalają na przewóz do 4 rowerów i są kompatybilne z wieloma rodzajami nadwozia, także autami typu sedan.
Do wad tego rozwiązania zdecydowanie należy zaliczyć długi i skomplikowany montaż oraz zablokowanie dostępu do bagażnika, co w przypadku dłuższej trasy może okazać się problematyczne. Niskiej klasy uchwyty potrafią zostawić na aucie „pamiątki” w postaci rys czy wgnieceń, więc ważny jest tu wybór sprawdzonej i bezpiecznej konstrukcji.
Aby zapoznać się z aktualną ofertą dostępnych bagażników rowerowych i cała gamą akcesoriów dla Twojego auta odwiedź Sklep Toyoty (Opens in new window).